Tegenwoordig zijn er apps voor absoluut alles wat je je maar kan bedenken.

Er zijn apps in de vorm van games, apps die je kunt gebruiken om je productiviteit te verhogen, apps om mobiel te bankieren, eten te bestellen bij restaurants, vakanties te boeken en nog zoveel meer.

Meer dan 80 percent van de Belgische bevolking heeft een smartphone. Het zal je dus niet verbazen dat steeds meer bedrijven hun eigen mobile apps maken om consumenten te bereiken en hun bedrijf te laten groeien.

Hier zijn zeven manieren waarop een mobile app je kan helpen om jouw eigen bedrijf te laten groeien.

1. Onderscheiden van de concurrentie

Vandaag de dag heeft vrijwel elk groot bedrijf dat je maar kunt bedenken een eigen mobile app. Maar dit is nog steeds iets vrij zeldzaam op het niveau van KMO’s.

Dit betekent dat het aan jou is om moedig te zijn en een sprong in het diepe te wagen. Zo wordt jij de eerste KMO bij jou in de buurt die een app aanbiedt aan je klanten.

Ze zullen onder de indruk zijn van jouw moderne en ambitieuze aanpak. En dit zal jou helpen om op te vallen tussen al jouw concurrenten.

2. Wees altijd zichtbaar

De meeste mensen brengen elke dag minstens een paar uur op hun smartphone door.

Natuurlijk wordt de meeste tijd besteed aan het spelen van games of het browsen op social media. Maar dat neemt niet weg dat, als iemand je app op zijn telefoon heeft gedownload, hij deze elke keer zal zien wanneer hij door zijn apps scrolt.

Dit betekent dat ze er constant aan worden herinnerd dat jouw bedrijf bestaat. Dit zorgt ervoor dat jij het eerste bedrijf zult zijn waar ze aan zullen denken wanneer ze moeten kopen wat jij verkoopt.

3. Verbeter jouw klantenservice

Het maakt niet uit wat je verkoopt, jouw klanten hebben een manier nodig om je te bereiken wanneer ze een vraag hebben of verdere informatie wensen.

Natuurlijk heb je misschien een e-mailadres of telefoonnummer op jouw website staan, maar dit betekent dat klanten naar deze informatie moeten gaan zoeken.

Het zou zo veel eenvoudiger voor hen zijn als je een berichtenfunctie in jouw app had ingebouwd. Op deze manier krijgen ze een sneller antwoord, waaruit blijkt dat je hen belangrijk vindt en wilt helpen.

4. Boost merk herkenning

Als jouw zakelijk app goed is ontworpen en goed werkt, moet jouw bedrijf het eerste zijn waar consumenten aan denken als ze iets willen kopen dat jij verkoopt.

Dit komt omdat de verhoogde zichtbaarheid hen er constant aan zal herinneren dat je bestaat.

Zorg ervoor dat jouw app grondig getest is door een mobile app testgroep of bedrijf. Als jouw app onprofessioneel is, zal dit het tegenovergestelde effect hebben. Wat betekent dat je tijd en geld verspilt.

5. Waarde bieden aan klanten

Consumenten zullen minder snel bereid zijn om bij jou iets te kopen als ze het gevoel hebben dat je enkel uit bent op hun geld. Daarom proberen veel bedrijven waarde aan hun klanten te bieden via klantenkaarten.

Tegenwoordig kan je jouw loyaliteitsprogramma digitaliseren en klanten in staat stellen om punten te verzamelen via hun mobiele applicatie.

Dit betekent dat klanten nog steeds punten verdienen, zelfs als ze online bij jou kopen of hun klantenkaart vergeten mee te nemen.

6. Bouw en onderhoud loyaliteit

Een app is een geweldige manier om loyaliteit aan jouw klein bedrijf op te bouwen en te behouden.

Natuurlijk, er is de mogelijkheid om een loyaliteitsprogramma in je app aan te bieden, wat klanten een reden geeft om steeds weer terug te komen. Maar een app kan ook jouw klantenservice verbeteren.

Als je klanten laat zien dat je echt om hen geeft, door altijd beschikbaar te zijn via een berichtenfunctie, zullen ze je willen helpen door bij jou te winkelen.

7. Maak contact met drukke klanten

Online winkelen is veel handiger dan naar een winkel gaan. Maar er zijn nog steeds klanten die geen tijd hebben om achter een computer te gaan zitten en jouw website te bezoeken.

Deze mensen hebben echter wel bijna altijd hun smartphone bij zich. Wat betekent dat als je een app had, ze bij jou konden kopen als ze in de fitness zijn, televisie kijken of tijdens een pauze op het werk.

Als je het hen mogelijk zou maken om hun betaalgegevens op te slaan, zal het voor hen nog eenvoudiger zijn om je app te gebruiken.

Mobiele applicaties zijn een geweldige manier om in contact te komen met klanten, jouw merk te stimuleren en je te onderscheiden van de concurrentie. Je hoeft niet per se een app te hebben om succesvol te zijn, en een app zal daar ook niet voor zorgen, maar het geeft je zeker wel een goede voorsprong. Dus er is geen echte reden om er geen te (laten) maken voor jouw KMO.

Ben je geïnteresseerd om een mobile app te laten ontwikkelen voor jouw bedrijf? Of wens je verdere informatie hoe een app jou kan helpen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.