Waarom een digitale menukaart aanbieden in jouw restaurant?

Met de coronacrisis hebben consumenten massaal hun consumptiepatroon veranderd. Ze zijn massaal meer online gaan kopen.

Dit is een geweldige kans voor restaurants om ook digitaal te gaan. Ze kunnen profiteren van alle voordelen die de huidige technologie te bieden heeft om hun manier van werken te moderniseren en te verbeteren.

Door de opkomst van online bestellen zijn klanten en restaurants vertrouwd geraakt om menukaarten online te raadplegen en te bestellen. De digitale menukaart bereikt nu stilaan de restauranttafels om een nieuwe klantervaring te bieden.

Wat is een digitale menukaart?

Een digitale menukaart is een online aangeboden menukaart van een restaurant. Deze is te bekijken vanop een smartphone of tablet na het scannen van een QR-code die op de tafel ligt.

Hiermee kunnen de klanten van een café, bar of restaurant het menu met gerechten en dranken raadplegen zonder te hoeven wachten op een ober.

Steeds meer restauranteigenaren zien de voordelen in van het aanbieden van een menukaart via QR-code en hebben het gedrukte menu reeds achterwege gelaten.

Waarom een digitale menukaart gebruiken in jouw restaurant?

Een digitale menukaart is geen eenvoudige pagina op je website die toegankelijk is via een QR-code. Het is veel meer dan dat.

Je zal zien dat deze nieuwe digitale tool klanten toelaat om de menukaart online te raadplegen, maar ook tal van andere voordelen biedt voor restauranthouders.

Hier zijn 6 goede redenen om over te schakelen op een online menukaart.

Verander eenvoudig het menu

Een nieuw item om toe te voegen aan het menu? Een formule van de dag om in de kijker te zetten?

Als je een papieren menukaart wilt wijzigen, moet je een ontwerper betalen en vervolgens ook betalen om deze kaarten opnieuw te laten drukken. Met de digitale menukaart pas je kosteloos je menukaart in realtime aan met slechts een paar klikken.

Dit maakt het veel eenvoudiger om je gerechten en prijzen te beheren en het menu indien nodig aan te passen. Je kan eenvoudig nieuwe items toevoegen, slecht presterende items verwijderen en zelfs de menukaart opfleuren door je eigen kleurenschema in te stellen.

Digitale menukaart bekijken via smartphone

Verhoog de klanttevredenheid

Dankzij de digitale menukaart hoeven je klanten niet langer te wachten om de menukaart te raadplegen. Door simpelweg de QR-code te scannen, hebben ze meteen toegang tot de menukaart en kunnen ze je gerechten ontdekken aan de hand van prachtige foto’s.

Maar dat is niet alles!

Het garandeert ook een betere gebruikerservaring voor je klanten. Ze hoeven niet langer een pdf-bestand te downloaden of in te zoomen om de details van de gerechten te zien.

De digitale menukaart heeft een interactieve interface, ontworpen om het bekijken vanop een smartphone te vergemakkelijken en je gerechten gedetailleerd weer te geven.

Het is ook mogelijk om de bestel- en betaalmogelijkheid aan tafel toe te voegen om nog meer tijd te besparen voor je klanten.

Verhoog de omzet

De digitale menukaart is ontworpen om je klanten suggesties te doen zoals je obers dat zouden doen. Zo kan je zonder tussenkomst van je team je nieuwe producten introduceren of de dagschotel aanbieden.

Dankzij mooie foto’s worden je gerechten in de kijker gezet en krijgen je klanten trek.

Stel je voor dat je een foto ziet van een lekker verfrissend drankje of een heerlijk voorgerecht. Door je meest verleidelijke gerechten prominent aan je digitale menukaart toe te voegen, verhoog je automatisch je omzet.

Bespaar geld

Met de digitale menukaart hoef je geen papieren menukaarten meer te printen en bespaar je op je printkosten.

Je wint ook aan productiviteit omdat je team niet langer de menukaarten naar de tafel hoeft te brengen. Je optimaliseert je organisatie en je kan de inspanningen van je kelners richten op het bereiden en serveren van eten. Door je digitale menukaart aan te vullen met bestellen en betalen aan tafel, vermindert de werkdruk van je medewerkers nog verder.

Beperk fysiek contact

Dankzij de digitale menukaart beperk je het contact tussen je personeel en klanten en beperk je de risico’s op besmetting via de lucht.

Je verbetert ook je hygiënemaatregelen door de gedrukte menukaarten, die meestal van hand tot hand worden, te elimineren

Je kan je imago verbeteren en je inzet voor de veiligheid van je klanten en medewerkers onderstrepen.

Tafelrotatie verhogen

Met de digitale menukaart hoeven je klanten niet langer te wachten om de menukaart van je restaurant te bekijken. Hierdoor kunnen ze sneller bestellen en worden ze sneller bediend.

Als je de bestel- en betaaloplossing aan tafel toevoegt, versnel je de bediening aan tafel nog meer. Je kan meer klanten bedienen in dezelfde tijd als voorheen, terwijl je klantenervaring verbetert. Het is een echte winnende combinatie! Je obers hebben meer tijd om voor elke klant te zorgen en de klantrelatie te verbeteren.

Hoe maak je een digitale menukaart voor je restaurant?

Met Qmenu is het zeer eenvoudig om je eigen digitale menukaart op te stellen voor je restaurant.

  1. Voer via de Qmenu applicatie alle gerechten en items van je menukaart in. Vergeet niet om afbeeldingen toe te voegen om je digitale menukaart nog smakelijker te maken.
  2. Genereer je QR-code met één klik en druk deze af. Als je wilt, kun je gepersonaliseerde QR-codehouders bestellen met het logo van je restaurant.
  3. Plaats je QR-codehouders op de tafels. Je kan ook de door Qmenu gegenereerde link gebruiken om jouw kaart online beschikbaar te maken op je website of social media.
  4. Begroet je klanten en leg in twee woorden uit hoe ze toegang krijgen tot de menukaart.

En je bent klaar! Eenvoudig toch?

Ga vandaag nog aan de slag om je eigen digitale menukaart te maken.