Eén van de belangrijkste kenmerken van de moderne digitale omgeving is het gebruik van meerdere kanalen. Effectief aanwezig zijn in die kanalen die contact maken met potentiële klanten, wordt een cruciale zakelijke uitdaging.
Mobiele apps worden beschouwd als een van de krachtigste tools om zakelijk in contact te komen met je doelgroep. Bijna elke volwassene ter wereld heeft een smartphone. En deze markt blijft groeien. Dat is een belangrijk argument waarom je jou op mobiele technologie zou moeten concentreren.
Denk je er nog aan of je een mobiele app wilt maken? In dit artikel hebben we besloten om een lijst met belangrijke voordelen te delen die een mobiele app kan bieden voor jouw bedrijf.
1. Omzetgroei
Dit is een nieuw kanaal waarmee je de winst van het bedrijf kunt vergroten. Het kan een behoorlijk aanzienlijke toename zijn, afhankelijk van hoe groot het publiek is.
Met promotie-, korting- en bonus pushmeldingen kan je klanten motiveren om bij jou te kopen. Je kunt direct contact opnemen met alle gebruikers die jouw app hebben geïnstalleerd. Een bedrijf kan bijvoorbeeld een speciale aanbieding sturen naar klanten die zich dicht bij hun winkel of kantoor bevinden met behulp van offline locatie technologieën.
Een ander voordeel van een app is de mogelijkheid om mobiel te betalen, waarvan de populariteit snel groeit. Mensen willen geen tijd meer besteden aan winkelen, omdat dezelfde dingen met een smartphone kunnen worden gekocht terwijl ze thuis koffie aan het drinken zijn.
2. Publieksopbouw
Je kunt relaties met jouw klanten opbouwen, waar ter wereld ze zich ook bevinden. Een persoon hoeft jouw webadres niet te onthouden of naar een zoekmachine te verwijzen, zoals in het geval van een site. Aangezien de app al op zijn apparaat is geïnstalleerd hebben ze deze meteen bij de hand. Afhankelijk van de functionaliteit kan men het zelfs gebruiken zonder toegang tot internet.
Elke nieuwe gebruiker die jouw mobiele app installeert, komt in je informatieruimte. Daarom is het de moeite waard om verschillende methoden te gebruiken om het aantal installaties te vergroten. Zo kan je in ruil daarvoor bonussen en kortingen aanbieden.
De combinatie van “site + mobiele app” levert een dubbel dividend op voor je onderneming. De internetbron van het bedrijf trekt de aandacht van klanten dankzij zoekmachines, en wanneer een bezoeker het smartphone programma via de site binnengaat, gaat het bedrijf gerichter met hem samenwerken.
3. Marketing- en communicatiekanalen
Mobiele apps kunnen met succes worden ingezet om via verschillende marketingcampagnes aandacht voor het merk te trekken. Op die manier vergroot je het potentiële publiek van klanten en ontwikkel je een vertrouwensrelatie met hen.
Feit is: het lanceren van je eigen app is sowieso een reclamestap, omdat je dan andere marketing tools kunt gebruiken. Je kunt bijvoorbeeld nieuws publiceren over relevante bronnen of persberichten versturen.
Bijzonder waardevol in deze context is de mogelijkheid om feedback van gebruikers te ontvangen. Je kan bijvoorbeeld peilingen houden, enquêtes houden, gebruikers in staat stellen fouten te rapporteren, enzovoort.
4. Optimalisatie van bedrijfsprocessen
Je kunt een app maken voor de interacties van medewerkers binnen een team. Maar ook om alle processen te volgen en te beheren, bestanden en gegevens uit te wisselen en bijvoorbeeld bepaalde statistieken te verzamelen. Mobiele apps kunnen effectief worden gebruikt voor de organisatie en automatisering van meerdere bedrijfstaken.
Het maken van producten die uitsluitend bedoeld zijn voor gebruik binnen het bedrijf zelf, is vrij gebruikelijk. Zo zorg je bijvoorbeeld voor een ononderbroken interactie tussen medewerkers. Ongeacht hun huidige locatie.
5. Groei van klantloyaliteit
Door klanten in staat te stellen een tafel te reserveren, eten te bestellen of hun bestelling te betalen via de app op hun smartphone, krijgt het bedrijf een krachtig hulpmiddel om de loyaliteit te vergroten. Integreer loyaliteitsprogramma’s in de mobiele app en deel nuttige promoties, kortingen of bonussen met klanten.
Je kunt volledig profiteren van de personalisatie tools door pushmeldingen te sturen over nieuwe promoties en kortingen. Je kunt gebruikers die de app hebben geïnstalleerd, toegang bieden tot exclusieve aanbiedingen en speciale bonussen.
Als mensen aanvullende informatie willen krijgen over jouw bedrijf, of producten en diensten die je aanbiedt, kunnen ze dat altijd 24/7 doen via de mobiele app. Constante interactie verhoogt de loyaliteit, en stimuleert op zijn beurt een goed loyaliteitsniveau de verkoop.
6. Een bron van waardevolle analyses
Door een mobiele app te gebruiken, kan je veel nuttige informatie verzamelen voor verdere analyse. Je kunt bijvoorbeeld zien welke producten jouw klanten het meest kopen. En hoeveel tijd ze aan de app besteden. Of zelfs, welke functies worden het meest gebruikt en welke zijn het minst populair?
Door de manier waarop mensen omgaan met jouw app bij te houden, kan je begrijpen hoe je deze kunt verbeteren om hen een betere gebruikerservaring te bieden. Inzicht in jouw klanten is de sleutel tot succes in elke zakelijke niche.
Je kunt gegevens krijgen over de locatie van het publiek, demografische gegevens, informatie over interesses en vele andere interessante statistieken die je kunt gebruiken en waarvan je kunt profiteren.
7. Concurrentievoordeel
Niet alle bedrijven maken optimaal gebruik van het potentieel van hun eigen sites, laat staan van hun mobiele apps. Sommige bedrijven hebben ze niet eens, omdat ze die om een of andere reden niet nodig vinden! De concurrentie op dit gebied is nog laag, en daar moet zeker van worden geprofiteerd.
Als het je lukt om als een van de eersten mobiele apps te gaan gebruiken als marketing- en verkooptool, kun je met een gerust hart je positie voor de toekomst versterken. In de huidige zeer competitieve wereld is het noodzakelijk om zoveel mogelijk kansen te grijpen. Om zo onder andere kennis over het merk te geven en de bekendheid ervan te vergroten.
Waar moeten bedrijven op letten bij het maken van een mobiele app?
Deze tool zal niet voor iedereen even nuttig zijn. Maar er zijn niches waarvoor vooral de mobiele markt veelbelovend is. Bedrijven die op deze gebieden actief zijn, moeten eerst nadenken over het ontwikkelen van de app:
- toerisme – zoeken naar hotels en resorts, kaartjes boeken, interactieve kaarten
- geneeskunde – consulten, online boeken van medische afspraken, een arts bellen
- autobedrijf – verhuur, reparatie en onderhoud
- restaurants, cafés, enz. – promoties, menu’s, bezorging bestellen
- uitgaansgelegenheden en vrije tijd – diverse clubs
- schoonheidsindustrie – afspraak maken met specialisten, interactieve prijslijsten, informatie over diensten
- bezorgdiensten en winkels – productcatalogi, bestellen, prijs
- fitness en schoonheid – schema, online registratie, beoordelingen
- bijna elke onderneming die actief is in de dienstensector.
Als je de eigenaar bent van een bedrijf dat in één van deze niches werkt, kan je alle voordelen ervaren die in dit artikel worden genoemd door simpelweg een mobiele app te hebben. Bovendien is het de moeite waard om de mogelijkheid te overwegen om een product voor intern gebruik te ontwikkelen om bedrijfsprocessen te optimaliseren. Bedrijven zouden het als een must moeten beschouwen.
Laten we het samenvatten
Mobiele apps voor bedrijven kunnen vrijwel elk bedrijf veel voordelen bieden. Als je nog steeds niet zeker weet of je een mobiele app nodig hebt, hopen we dat de argumenten in dit artikel je zullen helpen de juiste beslissing te nemen.
Het belangrijkste om te onthouden is dat elk product of tool specifieke problemen moet oplossen en moet bijdragen aan de ontwikkeling van het bedrijf. Met dit in gedachten is het noodzakelijk om het werk te plannen en een lijst met noodzakelijke functies voor een toekomstige app op te stellen.
Elk bedrijf moet streven naar ontwikkeling, maar ook op de hoogte blijven van de nieuwste technologieën en reageren op innovaties die het efficiënter kunnen maken. Het maken van een mobiele app kan effectief helpen bij het bereiken van deze doelen.